Rajdowy powrót Land Cruisera HDJ80
Popularność klasyków w motorsporcie rośnie od lat, ale w rajdach terenowych widzimy je od niedawna. Jednak idąc za sukcesem Dakar Classic, coraz więcej imprez zaczyna się otwierać na tego typu rywalizację. W jednej z nich - Columna Medica Baja Drawsko Pomorskie w miniony weekend 1-2 kwietnia miał miejsce debiut w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych (RMPST) klasycznej rajdowej terenówki Toyota Land Cruiser HDJ80 zespołu Toyota Team Classic.
Niewielu wie, ale w zasadzie od samego początku w nielicznym gronie imprez, podczas których mogą rywalizować klasyczne rajdowe terenówki, są rajdy rozgrywane w Polsce, ze sztandarowym rajdem terenowym w naszym kraju, czyli rundą Pucharu Świata i Europy FIA - Baja Poland. Pierwsi zawodnicy w Polsce próbowali już swoich sił w tej rywalizacji w ramach pojedynczych startów w Baja Poland Series, czy Pucharze Polski, jednak do tej pory nie było żadnego klasycznego auta rajdowego startującego regularnie w rywalizacji na najwyższym rajdowym poziomie.
Szlaki w tej dziedzinie postanowił przetrzeć zespół Toyota Team Classic, przygotowując replikę historycznej rajdówki Toyoty, na wzór aut które z powodzeniem startowały w latach 90-tych i na początku lat dwutysięcznych w Rajdzie Dakar, czy licznych innych terenowych maratonach.
Toyota - oczywisty rajdowy wybór
Decyzja o doborze auta był oczywista i wygrać mógł tylko model Toyota Land Cruiser, ze swoją wieloletnią historią i licznym gronem miłośników. Ten model jest bardzo dobrze znany w Afryce, Azji i Ameryce Południowej, czyli wszędzie tam, gdzie od 1979 roku rozgrywany był Rajd Dakar. Land Cruiser od wielu lat udowadnia swoją trwałość i niezawodność, stając się niejako symbolem podróży po pustyniach, sawannach i buszu, a jak się okazuje, także króluje w rajdach.
“Toyoty nieprzypadkowo wybierane są do rajdów. To zasługa trwałych i niezawodnych napędów. Nawet jeżeli nie korzysta się z nadwozia, to w wielu prototypowych rajdówkach spotkamy takie elementy z Land Cruisera, jak reduktor, skrzynię biegów, mosty, czy silnik. Sam ścigam się rajdową wersją Toyoty Land Cruiser i zdecydowanie mogę powiedzieć, że to najlepsze auto w grupie aut seryjnych” - mówi Piotr Sołtys, szef serwisu Solter Motorsport, który od lat przygotowuje wyprawowe oraz wyczynowe wersje samochodów terenowych i podjął się przygotowania auta rajdowego na wzór klasycznych rajdowych wersji Land Cruisera.
Bazą dla nowego rajdowego projektu stała się legendarna Toyota Land Cruiser HDJ80, która podczas ostatnich edycji Dakar Classic była najczęściej wybieranym przez zawodników modelem auta.
“Terenowy maraton, jakim jest Rajd Dakar, szybko weryfikuje każdą słabość zarówno kierowcy, jak i jego auta. W tych ekstremalnych warunkach Land Cruisery udowadniają, że siedząc za ich kierownicą, można mierzyć się z najtrudniejszymi wyzwaniami i spełniać swoje marzenia” - mówi Michał Horodeński, szef zespołu Toyota Team Classic, który ma na swoim koncie kilka tytułów mistrza i wicemistrza Polski, w tym w rajdach terenowych za kierownicą nowoczesnej Toyoty Land Cruiser KDJ155, a tym razem postawił na motoryzację w klasycznym wydaniu.
“Wszyscy miłośnicy rajdów pamiętają ostatnie dwa zwycięstwa w Rajdzie Dakar prawdziwego rajdowego potwora, czyli Toyoty Hilux. Jednak mało kto wie, że wśród aut seryjnych to model Land Cruiser jest niekwestionowanym liderem zwycięstw, z kilkunastoma triumfami, z czego ostatnich 9 było wywalczonych z rzędu! Jak widać Toyota Land Cruiser to idealny samochód na Rajd Dakar Classic. Bardzo chciałbym, by w tej imprezie pojawiły się w przyszłości także polskie załogi.” - dodaje Horodeński.
Najdłuższe i najtrudniejsze rajdowe trasy w Polsce
Drawsko Pomorskie to kultowe miejsce dla miłośników rajdów terenowych w Polsce. Odbywają się tutaj największe i najtrudniejsze rajdy Baja w Polsce, z Baja Drawsko i Baja Poland na czele. Zespół Toyota Team Classic nie mógł wybrać innego miejsca na sprawdzenie w boju swojego nowego rajdowego auta.
Udział w rajdzie Columna Medica Baja Drawsko Pomorskie 2023 poprzedzony został solidnym dwudniowym treningiem, podczas którego załoga Michał Horodeński i Arkadiusz Sałaciński mogła dobrze się wjeździć i odpowiednio wczuć w charakterystykę prowadzenia nowego dla nich samochodu.
Trening przebiegł pomyśle i załoga zmierzyła się z ponad 260 kilometrami rajdowej trasy w Drawsku Pomorskim. Załoga i auto spisały się świetnie, prezentując znakomite tempo i bardzo dużą niezawodność jak na swój pierwszy, bardzo trudny start. Ostatecznie Horodeński i Sałaciński ukończyli rajd na 18. pozycji w klasyfikacji generalnej, wygrywając przy tym grupę Classic i klasyfikację producentów, pomimo konieczności kilkunastominutowego postoju na trasie i naprawy uszkodzonego snorkela.
Zespół zebrał także potrzebne dane i przygotował już kilka usprawnień w aucie, przed kolejnymi treningami i startami w tym sezonie.
“Toyota Team Classic poszukuje miłośników wielkich przygód, którzy chcieliby się zmierzyć na rajdowych trasach, nawet z legendą Rajdu Dakar. Kategoria Classic i formuła udziału dla klasycznych aut terenowych powstała specjalnie po to, by przywrócić dawnego ducha rajdu, wrócić do pięknych lat światowej motoryzacji, ale przede wszystkim, by umożliwić wielu osobom start w rajdach” - zachęca Horodeński do udziału w rajdach terenowych.
Najbliższą okazją do zobaczenia rajdowej Toyoty Land Cruiser HDJ80 będzie Columna Medica Baja Poland, rozgrywana tradycyjnie w Szczecinie, Dobrej i Drawsku Pomorskim w dniach 24-27.08.2023.