Partnerzy 4x4

Zespół TOYOTA Team Classic wystartował w najważniejszych zawodach w rajdach terenowych w Polsce - Columna Medica Baja Poland. Do rywalizacji w Szczecinie, Drawsku Pomorskim i Gminie Dobra w dniach 24-27 sierpnia przystąpiły załogi w składzie Michał Horodeński i Arkadiusz Sałaciński oraz Dawid Smółka i Katarzyna Smółka. Oba duety rewelacyjnie spisały się na najtrudniejszych i najdłuższych rajdowych trasach w Polsce.

Udział w Columna Medica Baja Poland zakładał sprawdzenie sprzętu oraz solidny trening dla zawodników na kultowych rajdowych trasach. Załoga Horodeński / Sałaciński miała za zadanie przetestować kolejną ewolucję rajdowej Toyoty Land Cruiser HDJ80 z udoskonalonym tylnym zawieszeniem oraz przeniesieniem napędu. Z kolei dla załogi Dawid i Katarzyna Smółka był to debiut w rajdach terenowych baja, do którego rajdowe małżeństwo wchodzące w świat wielkiego motorsportu wybrało sprawdzoną Toyotę Land Cruiser KDJ155, przygotowaną przez Solter Motorsport.

Obie załogi ropoczęły przygotowania do rajdu od czwartkowego treningu. Dla Horodeńskiego i Sałacińskiego był to pierwszy kontakt z poprawionym Land Cruiserem HDJ80, przygotowywanym do udziału w Rajdzie Dakar Classic 2024. Załoga od razu zaczęła wykorzystywać możliwości zawieszenia wzorowanego na amerykańskich Trophy Truckach oraz amortyzatorów i sprężyn renomowanej marki Donerre. Z każdym kolejnym pokonanym kilometrem duet coraz lepiej czuł auto i zwiększał tempo jazdy.

Dla małżeństwa Smółków był to zaledwie drugi raz, gdy zasiadali za kierownicą wyczynowego Land Cruisera KDJ155. Załoga poświęciła trening na poprawę zgrania kierowcy oraz pilota i lepsze zapoznanie się z możliwościami auta, w szczególności jego wysokiej mocy oraz momentu i wydajnego zawieszenia marki Donerre.

W czwartkowy wieczór załogi oraz ich auta bez problemu przeszły odbiory administracyjne i badanie kontrolne, by w piątkowy poranek skorzystać jeszcze z dodatkowej możliwości treningu  podczas oficjalnego odcinka testowego w Szczecinie i Gminie Dobra.

Zespół rozpoczął rywalizację od Prologu o długości 5,8 km rozgrywanego w piątkowe popołudnie w Szczecinie. Był to jednak dopiero początek zmagań, a w sobotę czekało na zawodników główne wyzwanie, czyli odcinek specjalny o długości 160 km na Poligonie w Drawsku Pomorskim. Załoga Land Cruisera HDJ80 startująca w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych (RMPST) w grupie Classic musiała go pokonać dwukrotnie. Debiutujący w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych (RPPST) w grupie S2,  duet w Land Cruiserze KDJ155 musiał pokonać raz najdłuższy OS podczas rajdu. 

Horodeński i Sałaciński pomimo bardzo trudnych warunków na trasie pewnie pokonali dwa przejazd OS-u tego dnia i po dwóch dniach rywalizacji udało im się uplasować na bardzo dobrej 15. pozycji w klasyfikacji generalnej RMPST, wyprzedzając wiele mocniejszych i szybszych pojazdów TH, czy SSV.

Dawid i Katarzyna Smółka zaliczyli przygodę na trasie OS, uderzając w drzewo, ale solidna konstrukcja Land Cruisera wytrzymała zderzenie, a załoga była w stanie ukończyć OS, co pozwoliło jej przeskoczyć o jedno oczko w klasyfikacji grupy S2 na 2. miejsce i na 3. miejsce w klasyfikacji generalnej.

Przed startem do ostatniego niedzielnego dnia rajdu celem zespołu było dowiezienie dobrych wyników i zajętych miejsc do mety. Załoga klasycznego Land Cruisera HDJ80 musiała dwukrotnie pokonać 26-kilometrowy OS, a duet z Land Cruisera KDJ155 musiał zmierzyć się z odcinek Dobra-Szczecin raz.

Cel został wykonany i obie załogi zameldowały się na mecie rajdu na Wałach Chrobrego w Szczecinie. Michał Horodeński z Arkadiuszem Sałacińskim utrzymali wysokie 15. miejsce w klasyfikacji generalnej RMPST, odbierając także puchary za pierwsze miejsce w grupie Classic. Dawid Smółka i Katarzyna Smółka w swoim pierwszym profesjonalnym starcie zajęli rewelacyjne trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej RPPST i drugie w grupie S2.

Start w Columna Medica Baja Poland był ostatnim sprawdzianem przed przyszłorocznym udziałem TOYOTA Team Classic w Rajdzie Dakar Classic. Założenia konstrukcyjne Piotra Sołtysa i Andrzeja Sowy z Solter Motorsport przyjęte dla rajdowej Toyoty Land Cruiser HDJ80 potwierdziły swoją słuszność i auto bez problemów pokonało długą oraz bardzo wymagającą trasę. Obie załogi zaliczyły także bardzo dobry trening oraz kolejne cenne doświadczenia i rajdowe kilometry, w ramach przygotowań do udziału w legendarnym pustynnym maratonie.

Teraz Land Cruiser HDJ80 załogi Horodeński / Sałaciński przejdzie dogłębny serwis w Solter Motorsport, by na początku grudnia wyruszyć promem do Arabii Saudyjskiej, gdzie 5 stycznia 2024 w Al-Ula w Arabii Saudyjskiej rozpocznie 14-dniową rywalizację w Dakar Classic. Załodze Horodeński / Sałaciński będzie towarzyszyć także drugi rajdowy duet z zespołu w postaci rajdowego małżeństwa Dawida i Katarzyny Smółka, który w drugiej Toyocie Land Cruiser będą stanowić wsparcie dla zespołu i zapoznawać z trasami Rajdu Dakar Classic, przed planowanym na 2025 rok startem.

 

 

 

Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023
Land Cruiser HDJ80 Classic - Baja Poland 2023