Trzy załogi w samochodach z legendarnych oznaczeniem GT-Four na klapie bagażnika już 3 grudnia staną na starcie kultowego Rajdu Barbórka. Zawodnicy TOYOTA Team Classic zakończą i podsumowują tym samym kolejny rok obecności na wyścigowych torach i rajdowych trasach.

Toyota Celica GT-Four na start
Ogólnopolskie święto motoryzacji nie może się odbyć bez udziału klasycznych sportowych samochodów spod znaku Toyoty. Na trasach warszawskiego kultowego rajdu zobaczymy trzech reprezentantów w modelach samochodów wieńczących wieloletnią sportową i cywilną historię napędów GT-Four w samochodach japońskiego producenta.

Mowa o modelu Toyota Celica GT-Four ST205, czyli aucie dobrze znanym z rajdowych tras lat 90-tych ubiegłego stulecia. Takim autem startowali m.in. mistrz świata Didier Auriol, czy mistrz Polski Robert Gryczyński, a w tym sezonie, za sprawą Pawła Wysockiego, mogliśmy je oglądać w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski.

Wysocki, znany konstruktor rajdowych Toyot, który ma w swoim dorobku m.in. takie cudeńka jak rajdowa Corolla TE27, czy Corolla AE86, tym razem utworzy załogę z Jakubem Zalegą, a organizator przyznał im numer startowy #35.

W drugiej Celice GT-Four zobaczymy załogę, która ma już za sobą sporo udanych startów w czteronapędowej Toyocie. Załoga w składzie Michał Horodeński i Arkadiusz Sałaciński rajdową Celikę zamieniła w ostatnich dwóch sezonach na terenowego Land Cruisera 155 grupy T2, którym wywalczyła wicemistrzowski tytuł w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych i Mistrzostwach Europy Centralnej FIA. Dodatkowo Arkadiusz Sałaciński z powodzeniem ścigał się w Mistrzostwach Polski Endurance, wykorzystując do tego Celikę GT TRC zapożyczoną z cyklu TOYOTA Racing Cup.

Tym razem wyścigowo-rajdowy duet powraca do dobrze znanego auta, którym zdobyli mistrzowski tytuł w Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski 2018, a teraz ku uciesze kibiców zaprezentują się z numerem startowym #36 podczas Rajdu Barbórka.

“Jesteśmy już po kolejnym treningu na Autodromie Słomczyn. Bardzo podoba mi się nowy szutrowy odcinek. Po dwóch sezonach w rajdach cross country dobrze się czuję na luźnej nawierzchni. Co prawda nasza Celica ma ustawienia asfaltowe, ale mimo to daje dużo frajdy na szutrze. Każdy przejechany kilometr w tym samochodzie daje nieopisaną radość z jazdy. Nie mogę się już doczekać rajdu. Postaramy się zaprezentować kibicom dużo widowiskowej jazdy, do której GT-Four jest stworzony” - mówi Michał Horodeński, założyciel i jednocześnie jeden z kierowców zespołu TOYOTA. Team Classic.

Powrót Toyoty Celiki na ulicę Karową
Celica ma za sobą długą historię startów w Polsce. Pierwszy raz można było oglądać model 1600 GT na polskich OS-ach w 1973 roku, a kulminacją sukcesów Toyoty były lata 90-te, gdy mogliśmy oglądać Celiki ST165, ST185 i ST205, które wywalczyły łącznie 5 tytułów rajdowego mistrza Polski. Tegoroczny start będzie nie tylko walką o jak najlepszy czas wśród youngtimerów, ale wspaniałym nawiązaniem do najbarwniejszego okresu polskich rajdów.

Ulica Karowa gościła już w tym roku Toyotę Celikę załogi Wysocki / Sałaciński podczas 77. Rajdu Polski, którego zwieńczeniem była walka na finałowym odcinku specjalnym Karowa. Czy drugi raz w tym roku uda się powrócić legendarnym GT-Fourem na najsłynniejszą rajdową ulicę w Polsce?

Na pewno tak, bo na trasie rajdu pojawi się niespodzianka, czyli trzecia Toyota Celica GT-Four ST205. Tym razem w wyjątkowej roli auta funkcyjnego organizatora, które będzie sprawdzało i otwierało trasę przed zawodnikami. Za jego kierownicą zasiądzie pasjonat rajdowych Toyot, czyli Waldemar Wiśniewski, dzięki któremu już wiele sportowych aut tego japońskiego producenta wróciło do swojego dawnego blasku. Na prawym fotelu pierwszej Celiki na trasie z numerem #000 zasiądzie Robert Zieńczyk.

“Staram się stale rozwijać i łączyć moje zamiłowanie zarówno do klasycznych Toyot, jak i rajdów, czego efektem będzie m.in. pojawienie się aż trzech Celik GT-Four na Rajdzie Barbórka. Bardzo się cieszę, że na trasach zobaczymy, tyle pięknych klasycznych sportowych samochodów. Widok obok siebie trzech rajdowych Celik w parku serwisowym na pewno będzie robił wrażenie na wszystkich. Postaram się, by moja jazda nie tylko przysłużyła się bezpieczeństwu na trasie, ale także cieszyła zgromadzonych na rajdzie miłośników motoryzacji. Do zobaczenia na Karowej!” - mówi Waldemar Wiśniewski.

Celiki w historycznej specyfikacji nie będą miały łatwego zadania w sportowej rywalizacji, bo znalazły się w tej samej grupie co liczne współczesne konstrukcje grupy Rally 2 (dawne R5) oraz bardzo mocno zmodyfikowane konstrukcje, których moc często będzie przekraczała 500, a nawet 600 KM. Sprzymierzeńcem w tej walce może okazać się pogoda, która już nie raz wywracała wyniki rajdu i niwelowała różnice w mocy samochodów.

Rajdowe Toyoty będzie można podziwiać już w najbliższy piątek 3 grudnia od godziny 17.45 w parku przedstartowym w Pruszkowie, z którego załogi po ceremonii startu wyruszą na odcinek super specjalny w centrum miasta. Sobota 4 grudnia to powrót do walki o godzinie 8.30 na dwóch odcinkach specjalnych na Autodromie Słomczyn, po którym załogi przejadą na Tor Wyścigów Konnych Służewiec, by zakończyć zmagania na Autodromie Bemowo w jeździe parami. Zwieńczeniem rajdu będzie rozpoczynające się o 17.30 Kryterium na ulicy Karowej.

1 Michał Horodeński Arkadiusz Sałaciński Toyota Celica GT-Four Fot. Maciej Lubczyński

Autor: Maciej Lubczyński

2 Michał Horodeński Arkadiusz Sałaciński Toyota Celica GT-Four Fot. Maciej Lubczyński

Autor: Maciej Lubczyński

3 Michał Horodeński Arkadiusz Sałaciński Toyota Celica GT-Four Fot. Maciej Lubczyński

Autor: Maciej Lubczyński

4 Paweł Wysocki Arkadiusz Sałaciński Toyota Celica GT-Four Fot Jakub Żołędowski Kronikarajdow_pl

Autor: Jakub Żołędowski Kronika Rajdów

5 Paweł Wysocki Arkadiusz Sałaciński Toyota Celica GT-Four Fot Jakub Żołędowski Kronikarajdow_pl

Autor: Jakub Żołędowski Kronika Rajdów

6 Waldemar Wiśniewski Robert Zieńczyk Toyota Celica GT-Four Fot Dominik Kalamus

Autor: Dominik Kalamus

7 Waldemar Wiśniewski Robert Zieńczyk Toyota Celica GT-Four Fot Dominik Kalamus

Autor: Dominik Kalamus

10 Michał Horodeński Arkadiusz Sałaciński Toyota Celica GT-Four Fot. Maciej Lubczyński

Autor: Maciej Lubczyński